VISI DAN MISI UNIT KOKURIKULUM SMK PADANG TEMU
Pendahuluan.
Aktiviti
kokurikulum SMK Padang Temu adalah kesinambungan daripada proses pengajaran dan
pembelajaran dalam bilik darjah bagi melahirkan individu yang berketerampilan
dalam semua aspek. Memandangkan kepentingan inilah maka kepimpinan pengurusan
kokurikulum sekolah telah merangka dan merancang pelbagai aktiviti bagi
memenuhi hasrat yang terkandung dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Pengurusan
kokurikulum di sekolah dibahagikan kepada 2 bidang utama iaitu bidang
kokurikulum yang merangkumi aktiviti unit beruniform dan kelab / persatuan dan
bidang sukan yang merangkumi aktiviti rumah sukan dan kelab sukan dan
permainan. Selain itu, pihak sekolah juga terlibat dengan aktiviti yang
dianjurkan oleh PPD dan Jabatan Pelajaran Negeri sama ada sebagai jawatankuasa
pelaksana beberapa program di peringkat kawasan dan negeri.
Aktiviti-aktiviti
yang direncanakan oleh pengurusan kokurikulum ini akan menjadi landasan untuk
setiap pelajar mengembangkan bakat dan minat mereka sama ada di peringkat
sekolah, kawasan, negeri, kebangsaan atau pun antarabangsa.
2.0 VISI
“KOKURIKULUM
SMKPT CEMERLANG TAHUN 2013”
3.0 MISI
Memastikan
program dan jadual tahunan aktiviti kokurikulum dipatuhi.
Berusaha
melahirkan pelajar yang berbakat dalam bidang kokurikulum yang disertai.
Membentuk
sikap kepimpinan dan disiplin dalam kalangan pelajar.
Memastikan
pencapaian atau pelunjuran di dalam ‘Fokus Kecemerlangan Kokurikulum’ menepati
sasarannya.
4.0 Konsep
Pada
dasarnya kokurikulum adalah pelengkap kurikulum. Aktivit-aktivi kokurikulum
yang bersepadu dan mempunyai tujuan khusus perlu dilaksanakan supaya mencapai
matlamat yang dirancang melalui pendekatan berikut:
Ø Penyertaan aktif semua pelajar
Ø Ke arah kecemerlangan
Ø Aktiviti sepanjang tahun
Ø Murid Berbuat, Guru Membimbing
Ø Perkhemahan
Ø Kepimpinan
5.0 Matlamat
Pelaksanaan
kokurikulum di sekolah adalah untuk mengembangkan potensi dan minat individu ke
arah melahirkan insan seimbang dan harmonis berlandaskan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan bagi membantu sekolah tanpa kegagalan.
6.0 Objektif
1. Untuk menyeimbangkan antara emosi, jasmani, intelek dan
rohani pelajar selaras dangan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
2. Membantu mengembangkan potensi dan minat pelajar ke tahap
optimum.
3. Menggalakkan pelajar berinteraksi untuk mewujudkan
keharmonian.
4. Menjadikan kokurikulum sebagai pelengkap kurikulum.
7.0 Pelaksanaan.
7.1 Penglibatan Pelajar
Pada dasarnya, setiap pelajar adalah wajib
menyertai dan menjadi ahli bagi kegiatan kokurikulum mengikut ketentuan
berikut:
v Satu badan beruniform
v Satu persatuan/kelab
v Satu sukan/permainan.
v Satu rumah sukan
7.2 Guru Penasihat dan Jurulatih.
Peranan guru penasihat, pengurus dan
jurulatih adalah sangat penting bagi memastikan ketiga-tiga bidang kokurikulum
dilaksanakan dengan cekap dan efektif. Pemilihan guru-guru penasihat adalah
berdasarkan kepada konsep semua guru adalah layak, berkebolehan, berpengetahuan
dan berpengalaman dalam mengendalikan segala
aktiviti yang berkaitan dengan sekolah,
Setiap kelab, persatuan dan unit beruniform dipimpin oleh seorang ketua guru
penasihat dan dibantu oleh beberapa orang pembantu dalam kalangan guru.
Untuk tujuan peningkatan ilmu dan
pengalaman,dari masa ke semasa, guru-guru penasihat digalakkan untuk mengikuti
kursus yang berkaitan yang dianjurkan oleh pihak jabatan pelajaran atau
badan-badan kerajaan/berkanun yang berkaitan.Untuk memastikan guru-guru
penasihat, jurulatih dan pengurus mendapat arahan dan panduan khusus yang
terancang, sebuah buku panduan tugas disediakan bagi tujuan melincinkan lagi
pelaksanaan aktiiti kokurikulum. Guru penasihat digalakkan untuk merancang
program-program tertentu seperti kursus, perkhemahan, program pembangunan dan
seumpamanya bagi tujuan merancakkan lagi aktiviti unit-unit kokurikulum
masing-masing.
Mesyuarat-mesyuarat
khas atau perjumpaan-perjumpaan secara formal atau tidak formal akan dijalankan
dari semasa ke semasa oleh pihak pentadbir sekolah dengan ketua-ketua guru
penasihat dan pengurus-pengurus pasukan untuk berbincang, merancang atau
membuat post mortem terhadap aktiviti-aktiviti yang telah dijalankan.
7.3 Kad Rekod Kokurikulum.
Untuk
tujuan pematauan,setiap pelajar wajib memiliki empat unit kad rekod / aktiviti
kokurikulum yang akan diguna pakai sepanjang tempoh setahun. Kegagalan pelajar
memiliki kad ini adalah dianggap sebagai gagal mematuhi peraturan sekolah dan
pelajar boleh dikenakan denda / hukuman.
Kad
ini hendaklah diserahkan kepada guru penasihat aktiviti untuk tujuan merekod kehadiran dan aktiviti
yang dijalankan sewaktu perjumpaan. Guru penasihat hendaklah membuat pengesahan
dalam buku ini dengan menandatangani pada ruang yang berkenaan pada setiap kali
perjumpaan. Buku ini hendaklah dikumpulkan oleh guru tingkatan dan diserahkan
kepada Setiausaha Kokurikulum/GPK Koku pada setiap akhir penggal untuk tujuan
pemantauan.Buku ini juga akan digunakan sebagai bahan rujukan bagi tujuan
merekod markah koku pelajar di akhir sesi persekolahan setiap tahun.
7.4 Masa Aktiviti
Agihan
masa bagi pelaksanaan aktiviti-aktiviti unit-unit kokurikulum adalah seperti
berikut:
Unit-unit koku
|
Kekerapan
|
Hari / Masa
|
Tempoh
|
Pasukan pakaian seragam (unit
beruniform)
|
2 minggu sekali
|
Rabu
1.15 – 3.00 ptg
|
Sepanjang tahun
|
Kelab/Persatuan Akademik dan bukan
akademik
|
2 minggu sekali
|
Rabu
1.15 – 3.00 ptg
|
Sepanjang Tahun
|
Kelab Sukan dan Permainan
|
1 minggu sekali
|
Isnin & Selasa
3.30 – 5.00 ptg
|
Sepanjang Tahun
|
Latihan Rumah Sukan
1. Bendahara
2. Laksamana
3. Temenggung
4. Syahbandar
|
1 minggu sekali
|
Isnin:
3.30 – 5.00 ptg
Selasa:
3.30 – 5.00 ptg
|
Sepanjang Tahun
|
7.5 Penyertaan dan Pertandingan
Pihak
sekolah akan sentiasa menggalakkan badan-badan kokurikulum mengambil bahagian dalam
sebarang pertandingan samada di peringkat sekolah, kawasan, daerah, negeri atau
kebangsaan. Penyertaan dalam pertandingan adalah sangat penting sebagai kayu
pengukur keberkesanan program kokurikulum yang dirancang. Malah apa yang lebih
penting ialah penglibatan pelajar di samping mencapai kecemerlangan yang akan
memberi kepuasan kepada pelajar untuk mendapatkan sijil demi kepentingan
kerjaya dan masa depannya.
7.6 Penghayatan.
Kecemerlangan
adalah matlamat utama sekolah ini. Oleh itu setiap pencapaian yang cemerlang
samada diperingkat kawasan, daerah, negeri dan kebangsaan akan menerima
penghargaan dan pengiktirafan daripada pihak sekolah. Penghargaan dan
pengiktirafan boleh diterjemahkan dalam pelbagai bentuk seperti :
Ø Ucapan tahniah dan
penghargaan serta kata-kata perangsang oleh pihak pentadbir dan guru guru
dalam majlis
rasmi atau
perhimpunan sekolah.
|
|||||
Ø Memberi sijil-sijil
penghargaan.
|
|||||
Ø Memberi
hadiah-hadiah khas dalam bentuk cenderahati, jamuan, lawatan dan sebagainya.
|
|||||
Ø Mempamerkan
gambar-gambar dan sijil-sijil penghargaan di papan kenyataan.
|
|||||
Ø Memuatkan maklumat
dalam ruangan khas dalam majalah sekolah.
|
|||||
Ø Memberikan markah
bonus dalam Rekod Penilaian Kokurikulum.
|
No comments:
Post a Comment